tisdag 27 november 2012

Aporna går på bh-bandsskolan


Bh-band med tillhörande bh:ar.

Official confession: Mina två äldsta apor går i bh-bandsskolan. Så här skrev vår lokaltidning om denna friskola den 26 november 2012. Det togs också upp i SvD (eller var det DN?) samma dag.

Synliga bh-band ska ha orsakat kvarsittning. Nu utreder Skolinspektionen Internationella engelska skolan i Uppsala. Skolinspektionen utreder nu disciplinära åtgärder på Internationella engelska skolan i Uppsala, efter att en anmälan gjorts. Skolan ska nu bemöta påståenden om att elever prickas för synliga bh-band eller om de tilltalar lärare med förnamn. Prickarna kan sedan leda till kvarsittning. Skolan ska också svara på frågan om det stämmer att elever kan tvingas till extraundervisning om de fått lägsta betyg i ett prov eller läxförhör.

De lokala tv-nyheterna fortsatte vidare med att konstatera att eleverna kränktes dagligen, då de behöver följa strikta regler och då avvikelser mot desamma leder till en "behavioural notice" och om man får för många sådana, till kvarsittning.

Kanske har jag blivit gammal. Konservativ. Men jag tycker det är helt ok att ha regler för hur man skall vara klädd i skolan. På bh-bandsskolan får inte tjejerna skall ha synliga bh-band och inte kortare kjol än 10 cm ovanför knäet. Pojkarna skall inte ha häng och skylta med sina kalsonger. Inga kepsar eller hoods. Det finns andra platser där detta är ok, till exempel på fester, hemma, hos kompisar, på stranden... Jag har inte baddräkt eller pyjamas på jobbet. Inte heller visar jag mina trosor. Är det kränkande att inte få visa kalsongerna på skolan? Vidare tilltalar man lärare med Mr/Mrs eller Miss. Lärarna tilltalar eleverna med förnamn. Alla använder en respektfull ton mot varandra. Man säger God Morgon när man möts i korridoren. Är det kränkande?

Skolan har mycket bra resultat i de internationella proven. Fjolårets nior var samtliga behöriga att söka teoretiska linjer på gymnasiet, ett resultat som endast 68 av landets 1700 högstadier nådde. Och detta beror inte på att bh-bandsskolan har ett specifikt upptag av extremt brighta elever med hysteriskt akademiska professors-föräldrar. Det är "vanliga" barn som går där. En stor del är elever från invandrarfamiljer. Men skolan ha ett motto: "No child left behind". Vilket innebär att om man har fått underkänt på ett prov, för att man inte förstått eller för att man missat något, då får man extra hjälp. Tills man nått de mål Skolverket satt upp. Samtliga lärare erbjuder extra tid, "tutorials" varje vecka på eftermiddagarna, för dem som behöver (eller för dem som bara vill, för att man tycker matte är extra kul). Och det kan man ju kalla att bli "tvingad till extraundervisning". Vilket fruktansvärt öde... Att bli tvingade till undervisning... Hua... Men varför är man i skolan? Vad det inte för att man skulle studera och lära sig? Koncentrerat i en lugn miljö? Skall lärarna vara kompetenta pedagoger och ägna sig åt undervisning, eller skall de vara elevernas kompisar?

Jag frågade aporna vad det tyckte om anmälan till Skolinspektionen. De är båda två stolta över sin skola. Och över reglerna. De tycker mycket om sina lärare och de gillar att det är lugn och ro. Gillar att de får raka besked om vad som förväntas och vad som behöver jobbas mera med. När de missat någon del på något prov, så har de fått veta vad de behöver öva mera på, och sedan bli det ett nytt prov, oftast muntligt. Som Storapan sa: "Hur kan extraundervisning tolkas som ett straff? Det är man ju glad för ju?". Vad gäller bh-bandsskolan så får man alla regler förklarat för sig vid start. Om man inte gillar dem, så väljer man förslagsvis en annan skola. Där man kan glida runt med häng i brallan, tugga tuggummi och sms:a kompisar under lektionstid. Det kunde man göra på Storapans tidigare skola, och då var det bara ett mellanstadium. Eller så kunde man sitta och rapa på sin bänkkamrat, varje dag i ett år. Fritt fram liksom, utan konsekvenser.

5 kommentarer:

  1. ja jistarns...det är ju fritt fram att ha sitt barn där eller inte...om man inte gillar reglerna så kan man ju "flytta" sitt barn till annan skola.
    Håller med dig att det har "gått litet för långt" i många skolor = oordning och ingen studiero.

    SvaraRadera
  2. Regler och tydlighet om vad som gäller - hur kan det vara negativt??? det är väl så man vill ha det både i skola och i arbetsliv?

    Jag kan inte heller se att det kan vara bra att låta barn få uppföra sig hur som helst i skolan utan att det får konsekvenser för dom. Dom som förlorar mest på det är just dessa barn, när dom sedan skall börja arbeta och bli en del av en arbetsgemenskap, där det finns regler för hur man kan och bör uppföra sig, och där man kan få sparken om man vägrar följa reglerna. Att uppfostra barn handlar ju om att förbereda dom för vuxenlivet, på bästa möjliga sätt.

    Och om man nu inte gillar att ens barn måste följa tydliga regler, och få extrahjälp vid behov - då är det väl bra att man kan byta skola till barnen. Men jag kan knappast tycka att det är att vilja barnens bästa:)

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med. Utbildar mig ju till lärare och blir knäpp på hur rädd man är för disciplin. Av någon anledning tror galet mycket folk att disciplin = översitteri och diktatorskap av elakt slag. Dessutom blir jag förundrad, i ena stunden gnälls det för att elever det inte går bra för på prov och i olika ämnen inte får tillräckligt med extra undervisning, medan denna skola får skit för att de faktiskt får det? Finns nog banne mig ingenting skolor kan göra för att hålla folk nöjda.

    Skönt dock att dina är på en skola där ni gillar reglerna och tycker det går bra :) Oavsett vad medier och annat folk i landet tycker om att ungar bör lära sig att handling och beteende ger konsekvenser... :p

    SvaraRadera
  4. Ja, fram för mer ordning i skolan! Och respekt för regler. Skolan i Sverige behöver en uppryckning!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst detta inlägg ett par ggr för jag tycker du har formulerat många av problemen i dagens skola så himla bra! Jag har själv jobbat i grundskolan - gör inte längre - och det råder en kultur som är svår att sätta fingret på. Något som snuddar vid att det är kränkande att ställa krav. Det är kränkande att ens antyda att eleven själv har brustit i insats. I det gamla betygssystemet (G, VG, MVG) fick man som lärare inte tala om vad en elev som man inte kunde godkänna INTE kunde. Man skulle enbart skriva vilka av kunskapsmålen som eleven kanske hade en aning om. "Har en viss kännedom om..." "Har delvis uppfyllt målet att..."
    Hur det ser ut i det nya systemet har jag inte satt mig in i.
    Jag tycker hela kulturen att inte låtsas om att även barnets insats och beteende spelar roll är kränkande mot barnet.
    Det här skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om, så jag får nog göra ett eget inlägg om det! :) Men tack för att du tog upp det!

    SvaraRadera