torsdag 6 augusti 2009

Klart och på gång

Lillapans yllemössa är klar. Det blev en egen design, inspirerad av den här och den här (ribbed beanie). Stickor 4 och150 gram Alaska från Drops. Han är väldigt nöjd, trots att den blev grön istället för gul, och ett helt annat mönster än det vi tidigare hade tittat ut. Den är märkt på utsidan med hans namn också, så att inte alla senila 1940-talist mormödrar och farmödrar som hämtar sina barnbarn på min sons dagis, tar hans mössa. Såvida de inte är analfabeter också, utöver att vara senila. Suck.
The little monkeys woolen hat is finished. It was my own design, inspired by this and this (ribbed Beanie). Needles 4 and 150 gram Alaska from Drops. He's very pleased, although it turned out green instead of yellow, and a completely different pattern than what we had previously looked at. It is marked on the outside with his name also, so that not all demented 1940-something grandmothers who pick up their grandchildren at my sons kindergarten, take his hat by mistake. Unless they are also illiterate, in addition to being senile. Sigh.

Och på fotomodellen:
And on the photo model:


Har börjat på ytterligare en Candle flame sjal till, till mej själv. Jag gillar mönstret, det är väldigt lättstickat. Det är Rowans Kidsilk (Pearl), stickor 5, och jag räknar med att ca 4 nystan kommer att gå åt. Den är tänkt some resestickning senare i höst, men jag kunde inte låta bli att börja redan nu. Egentligen borde jag ägna mej åt två sådana här, i worsted merino från Malabrigo.
I have begun knitting yet another Candle flame shawl, for myself. I like the pattern, it is a very easy knit. It is Rowan Kidsilk (Pearl), knitting needles 5, and I expect that about 4 skeins will be enough. It was intended as travel knitting later this autumn, but I could not help myself from start knitting now. What I really should be doing, is knitting two of these, in worsted Merino from Malabrigo.


Och min smultron-röda Candle Flame sjal, blockad och klar att användas. Den vann på att blockas, helt klart. Mmmmmm, vilken godisbit!
And my wild strawberry-red Candle Flame shawl, blocked and ready to be used. It improved a lot after the blocking-process, that´s for sure. Mmmmmm, what a piece of candy!



Då och då virkar jag också. Inte lika kul som att sticka, men jag kunde inte låta bli detta projekt.
Men vad skall det bli, vad skall det bli? En Bamse-mössa? En påvemössa? En bh? En äggvärmare? Spänningen är olidlig!
Now and then I crochet. Not as fun as knitting, but I could not avoid this project. But what will it become, what will it become? A Bamse-hat? A Pope-hat? A bra? An egg-warmer? The tension is excruciating!

1 kommentar:

  1. Vännen, vännen, så mycket fint!!!!! Jag blir trött bara av att tänka att jag skulle sticka något sådant! Jag skulle som sagt bara palla stickor 12 och en två meter halsduk i aviga/räta nu... Kram till dig, duktiga!!

    SvaraRadera