torsdag 12 augusti 2010

Norrländska inköp

Sista semester-utflykterna är nu förbi. Semestern är slut. Och nu har verkligheten, dvs att arbeta varje dag, kommit ikapp mej. Jag började min arbetsvecka med att planera in ledigheter i höst och till jul. Då kändes allt mycket bättre.

Ett UFO har blivit ett FO! Det är den gråa koftan som ÄR KLAR! Men den måste blockas också, så bild kommer nästa gång. Då har jag säkert också gått ned 9 kg, så den kommer att sitta snyggt. Hurra. Dessutom kan jag meddela att ytterligare två UFOn håller på att transformera sig till FOn i rasande fart! Spännande...

Auktioner blev det ett par så här i sluttampen av sommaren, här i Kärrsjö, norr om Övik. Vackert och kul.


Sveriges mysigaste marknad måste vara den i Björnsjö, varje år första helgen i augusti. Årets inköp blev ett par vantar, 95 kronor. Jag skulle aaaaaaaaaaaaaaldriiiiiiiiiiiiiiiig sälja vantar för 95 kronor. Möjligtvis 995 kronor. Härligt mjuka i grått ylle. Super.


På vägen hem stannade vi till i Docksta. Docksta ligger några mil söder om Övik, precis längs med E4:an, vid Skuleberget. Och inifrån bilen, körandes på E4:an, ser Docksta sannerligen ut som byn Gud glömde. Man vill liksom inte stanna där till något pris alls. Men då begår man ett misstag. I Docksta finns två saker som är helt fantastiska:

1. Rövarbyn. Helt fantastiskt litet ställe för barn att hoppa runt i/på studsmattor, labyrinter och diverse spännande lekkonstruktioner. Både utegrejor och innegrejor. Allt medans jag och sengångaren sitter i solen på gräsmattan och fikar. Och nej, det kostar inte en förmögenhet i inträde och nej, det är inte nedlusat av en massa förnumstiga 40-talister eller dylikt. Jag får plats och det är inga köer så långt ögat kan se. I och för sig vart det en del getingar i år. Jag vet inte vad som är värst, 40-talister eller getingar?

2. Docksta toffeltillverkning med tillhörande fabriksförsäljning. Jag köpte två, eller egentligen ett par, de vita. De röda fick jag byta mot ett par som jag köpt på nätet, men fått lite problem med. Jag älskar Dockstatoffeln! Mjuk och skön, snygg och svensktillverkad. Man kan handla på nätet, om man nu inte har vägarna förbi Docksta: http://dockstasko.com/shop.php



Hej hopp, ett tomt kylskåp kallar, nu skall här storhandlas mat.

1 kommentar:

  1. Hello Darling!! Fina skor!!! Måste kanske köpa mig ett par... Och vi måste sätta oss ner och cafésticka någon kväll - because we deserve it. Du, jag och fyra stickor, lite garn... Kan det bli bättre?? Jo, det förstås, en mugg latte och thé. Inga andra frestelser. Inga. Fast jag har inte börjat banta än. Jag läser och laddar... Sedan j-klar ska det BANTAS!!! Mwo-ha-ha-ha-ha :D Gud vad frisk man är... Nu ska jag baka pizza, kanske för sista gången detta år.... KRAMAR Oj vad intelligent detta blev... kram :)

    SvaraRadera