torsdag 3 juni 2010

Och en mysse...

En mysse till brorsan när han fyllde år häromsistens (mönster från Ravelry). Min pappa står modell :-) Han är inte så farlig som han ser ut!


Stickad med Malabrigo Worsted, och enligt mönstret (men jag virkade en kant runt om för att stoppa rullningen). Man stickade öronlapparna först, sedan la (lade? Säger man så nu för tiden?) man upp maskor mellan öronlapparna för att sedan sticka vidare runt runt runt runt. Min bror jobbar på nätterna för att hjälpa gamla och sjuka, och denna kalla vinter så tänkte jag på hans lilla skalle, om han frös. Nästa år kommer han minsann inte att frysa! Upplägget av nya maskor krånglade, för jag har brukat göra ungefär så här när jag lägger upp nya maskor mitt i en stickning, men det blir då inga riktiga maskor, egentligen, eftersom man typ bara snurrar garnet runt stickan, det blir ju inte som när man lägger upp nya maskor i början på en stickning (oklart om någon förstår hur jag menar). Det blev iallafall löst och sladdrigt och en massa hål och annat fult. Sedan lärde jag mej att göra så här istället (hurra för Youtube!!!). Kallas tydligen "cable cast on" på engelska, och var helt nytt för mej. Skall man vara positiv kan man ju säga att det är bra att jag nu lärt mej en ny toppen-uppläggningsteknik, skall man vara negativ, så kan man undra hur man kan sticka i många år utan att ha lärt sig cable-cast on för länge sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar