onsdag 14 juli 2010

Hur man knäpper ett rött alster och om virkandes män

Så, så, tillbaka i cyberspace igen, fastän det var tänkt att det skulle bli en elektronikfri sommar... Men jag kände att jag var tvungen att visa hur det röda alstret blev (se inlägg "Ledsen pippi", 13 juni) och samtidigt visa mamma (som fick nackvärmaren) hur man knäpper (i den händelse instruktion behövs). Nackvärmaren är stickad med star stitches och i Malabrigo worsted. Mönster finns här (Ravelry-länk). Star stiches var en riktigt kul och hjärnbefriad stickning, resultatet blev lite "tjockare" än brukligt, typ lite våffel-känsla.


Vi, jag och min djurpark, har spenderat 3 veckor i Marocko. Det var helt fantastiskt härligt att kuska runt på den marockanska landsbygden, träffa gästvänliga och roliga människor, äta supersmaskig mat och bara njuta av 40-gradig värme. Det blev lite öken och kameler också, här är jag som Lawrence of Arabia :-)))) Ja, jag vet, jag är obeskrivligt cool.


Man såg handarbetande män lite här och var i Marocko, och det var ju lite kul tyckte jag. I Sverige stickar och virkar få män, åtminstone offentligt. Undrar om Sven-Otto Littorin möjligen också har hemliga virk- och stick-lustar som han tillfredsställer i smyg; måhända ett nytt fantastiskt scoop för Aftonbladet?
I Oualidia träffade jag på denne söte man, han satt och virkade en stor rund badrumsmatta. Han satt i skuggan av ett träd och pratade med sina manliga vänner och virkade med sin hemma-täljda virknål (barken var kvar på handtaget!). Vi fick en liten pratstund, han och jag, blandat franska, engelska och teckenspråk.


Ytterligare en handarbetande man, något mindre talför än den förra, sprang jag på i Essauera. Mössorna han gjorde var röda med gröna stjärnor på, som den marockanska flaggan. Han använde bara en sticka, en strumpsticka, som han snodde garnet två varv runt och sedan blev det typ en maska. Det likande inte något som jag sett förut, någon som vet vilken teknik det kan vara? Resultatet såg varken stickat eller virkat ut. Mannen bär i alla fall en Jeballa, ett unisexplagg som var toppensvalkigt att ha på sig!

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att du är tillbaka! :-D

    Håller med dig, du är grymt cool som beduin! Du skriver att du njutit av 40-gradig värme - jag å min sida kan inte förstå hur orden "njutit" och "40-gradig värme" ens kan förekomma i samma mening... Så det är väl svaret på din fråga om läget i värmen! :-) Nä, allvarligt talat, tur att jag har semester, så jag har möjlighet att röra mig saktare, för det tycks vara det enda som funkar. Och visst njuter jag, lägger underbara sommarkvällar liggandes i utesoffan till klockan är långt över 23 på hög, för att ta fram dem när det börjar bli höst och vinter igen...

    Apropå sockorna, jag ska ju ge bort dem så jag har inte kunnat testa dem, men de känns precis som vanliga hälar stickade åt rätt håll... Om det finns en hake (Murphy´s law), så skulle jag tro att det har med passformen från hälen upp till vristen att göra, och kanske då att de skulle hasa ner lättare. Men som sagt, utifrån att ha provat dem, under stickningens gång och när jag fotade dem, så känns det inte så. Jag skulle väl dock inte vilja kalla det för en varken kvalitativ eller kvantitativ funktionstest... :-) Så jag borde väl egentligen sticka ett par vanliga som jag vet funkar att ge bort istället. (Och PANG! vad latmasken slog till! Vill mest bli färdig med dem, för jag har så många andra saker jag vill göra!)

    Nu ÖSER regnet ner här, och det är HÄRLIGT! Skönt att få ny och fräsch luft! Hoppas det blir fint imorgon och i helgen bara, det ska vara ett sånt där lokalt jippo här i staden och vi ska ha svärfar på besök från Norrköping, och har tänkt oss ut på marknad och "restaurangfestivalen" = öltälten... Men vi kommer att äta mat också! :-D

    Ha det gott!
    /Blenda

    SvaraRadera
  2. Otroligt fin nackvärmare, kanske måste sticka en sån?!

    SvaraRadera