onsdag 25 maj 2011

Var ångesten bor och världens dyraste polkagris

Min Hallonsjal är klar! Jag stickade upp nästan exakt 5 nystan Rowan Alpaca Cotton på stickor 5. I oblockat tillstånd blev den nästan 2 m lång och 30 cm bred. Tror inte att jag tänker blocka den eftersom jag är helt nöjd med storleken som den är nu och jag vill inte att hallonmönstret skall bli platt på något vis, det är ju själva poängen att det är bubbligt. Nu känner jag mig väldigt nöjd med resultatet, krisen för en tid sedan när en del hallon hamnade i ofas är överspelad :-)))) Nästan överspelad. Jobbar på det.

Den funkar som typ stola.

Och som halsduk.

Typ bulliga hallon.


Nytt projekt på G är den här lilla grunda trekantssjalen, Menten. Stickar i ett australiensiskt mohairgarn från Laura Downs. Himla förfärligt mjukt. Stickar också på min fyrkantskofta, den är snart klar!


Häromdagen passerade jag Gränna. Ja, jag borde ha passerat, tyvärr stannade jag väl till vid ett polkagriskokeri och tyvärr kunde jag inte låta bli att köpa polkagrisar. Och yttermera tyvärr köpte jag en polkagris eller två och verkligen tragiskt så satte jag i mig en av dem igår kväll. Och allt hade slutat väl om jag nu inte hade haft den otäcka vanan att glufsa polkagris som en idisslandes marockansk kamel, så det bar sig inte bättre än att min fina guldtand lossnade och ramlade ut! Som tur är finns det tandläkare och idag är den fastsatt igen. Kostnad: 665 svenska och skattade kronor. Så, kostnad för polkagrisen: 17 + 665 = 682 kr. Måste vara världens dyraste polkagris och jag skall aldrig köpa/glufsa polkagris igen. Aldrig.
Godis hör hemma i gommen, sa tandläkaren. Om man nu skall äta godis över huvudtaget. För om man är en riktigt duktig människa så äter man ju inte godis alls. Har jag hört.

Lite roligt fick jag dock när jag fotade tanden på mitt skrivbord på jobbet. Till höger så ser det ut som en liten gubbe, med ögon och mun, ser ni?

Ansiktet i min tand liknar Edvard Munchs Skriet lite grand, tycker jag. Som om jag hade en ångestgubbe boendes i min guldtand. Det kanske är där all ångesten bor? I tänderna?


Självklart har också Folktandvården börjat med SELF SERVICE. De kan ju självklart inte vara sämre än SJ, IKEA, SAS, Uppsala kommun och alla matvaruaffärer och banker. Jag vägrade givetvis att anmäla mitt besök själv.


In English
One shawl is finished, the work with the next one has begun. It is knitted with the yarn I got from my dear friends Bill&Pauline, yarn bought at last years Easter Show in Sydney! I love the yarn! It is mohair and veeeeery soft.
My gold tooth fell out yesterday (I was chewing on polkarocks) and today I had it put back in again. I had to pay the dentist all the money I own, but it was worth it.

2 kommentarer:

  1. Antar att det var du som lämnade snäll kommentar hos mig om Elf clobbermuddarna..?!
    Tack..

    Jo jo jag tappade en hel brygga (3 tänder) i måndags...och jag åt inte ens godis. Och det kommer att bli dyrt - många härvor garn blir det som jag inte kan köpa ;-)

    Hos min tandläkare hade de också gjort om till Self Service...vi var flera som inte ens såg den lilla skylten som satt på väggen utan de fick checka in oss som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Gosig sjal, gillar verkligen den bulliga strukturen!

    Jo, skuggstickning blir lite tjockare eftersom man varvar slätstickning och rätstickning. Sen ska man gärna ha lite hårdare stickfasthet för att mönstret ska framträda mer så det blir en lite grövre struktur som jag tycker passar utmärkt till trasor!

    Prova, det är kul :)

    SvaraRadera