Mera etter och bitterhet från Zooskötaren. Det har blivit fel i min hallonsjal!!! Fastän jag varit så attans noga med att se till att det blev rätt. Fel två gånger dessutom, och typ 10 cm från början. Naturligtvis. Satan. Jag klarar inte av att det blir fel i något jag stickar, samtidigt vill jag inte repa upp 80 cm, i princip börja om från början. Vad göra nu? Repa upp eller inte? Sticka klart och ge bort till någon mindre nogaräknad person?
Så här ser det ut på två ställen... Två likadana varv stickade efter varandra, så att hallonen ligger i fas. Suck. Kanten blir dessutom lite indragen där felet är. Dubbel-suck.
Så här skall det ju se ut, det skall ju vara vartannat hallon i vartannat varv, så att de ligger i ofas och bildar diagonaler...
Inköp av tröstegarn, mera illrött Alpacka Silk från Drops. Det hjälpte sådär.
Dessutom så har jag gjort en inte så ny, men extremt irriterande spaning. Fenomenet jag har spanat på kallas för "självbetjäning" eller "självservice" och presenteras som om det vore något positivt för kunden, när det i själva verket betyder att någon annan vill att jag skall göra deras jobb, gratis. Självklart ligger det ju en motsägelse i själva ordet "självservice". Det jag får göra själv är ju ingen service, i alla fall inte för mej. Detta otyg har kommit lite smygandes och man får vara vaken, annars kommer man till slut att springa runt och göra allt själv och dessutom betala för nöjet. T ex är jag banktjänsteman, allt som banken normalt skötte för i tiden, typ räkningar, överföringar etc etc, det skall jag sköta hemma på en dator jag förväntas äga med hjälp av ett bredband jag också förväntas ha. Häromdagen ville SJ att jag skulle ta tillfällig tjänst hos dem. Jag hade tänkt att åka till Stockholm med Pendeln, och väl på stationen hinner jag dra mitt TIM-kort för att sedan få höra i högtalarna att ett stort signalfel drabbat Uppsala, vilket innebar, visade det sig, att inga tåg anlände till eller avgick från Uppsala station under 50 minuter. Vid det laget var det för sent för mej att åka till Stockholm, och jag bestämde mej för att gå till SJs disk och få tillbaka pengarna på TIM-kortet.
- Jag skulle vilja få tillbaka mina pengar på mitt TIM-kort, eftersom jag inte kunde åka till Stockholm 15.09.
- Det kan du gör själva ute i vänthallen vid automaterna.
Jag vände mej bort mot automaterna och kunde konstatera att köerna till dem var lika långa som den kö jag precis stått i, för att komma fram till disken med personal.
- Nej, det varken kan jag eller vill jag.
- Du kan göra det på nätet hemma också.
- Det tror jag säkert, men jag vill att du gör det nu. Här. Åt mej. På stört.
Efter mycket grymtande fick jag tillbaka mina pengar på TIM-kortet. Varför är det jag som skall fixa tillbaka pengarna när det är SJ som misslyckats med sina tåg ännu en gång? Hur kan det bli min uppgift? Skall jag förväntas arbeta som SJ-tjänsteman? Samma ska på jobbet, mot min vilja arbetar jag också som HR/personal-nisse. T ex när man skall skriva sin reseräkning. Tidigare lämnade man bara in sina kvitton. Nu skall man ut i ett psykedeliskt cyberspace-äventyr kallat "Palasso - egenrapportering", där fokus inte är i någon dimension, och där man förväntas fylla i alla uppgifter om sin resa, och då menar jag verkligen alla uppgifter och siffror. Antagligen för att generera ännu flera siffror och statistik som understimulerade HR/personal-nissar skall sitta och leka med, istället för att göra sitt jobb, dvs skriva reseräkningar. När man är ute och flyger med SAS så arbetar man också som SAS-anställd. Incheckning och utprintning av boardingkort förväntas man göra själv. Kan jag förvänta mej lön från SAS när jag arbetar som incheckningspersonal? Och på IKEA och i mataffären skall jag självklart blippa varorna själv, även om det tar mera av min tid. Varför är det bra för mej? Vän av ordning undrar om SAS kommer att tillhandahålla piloter i framtiden, eller skall man flyga flygplanet själv, efter att ha betalat sin biljett? Eller varför inte självbetjäning på sjukhuset, operera bort din egna blindtarm, eller sy ihop efter din egna hjärnoperation? Jag är skeptisk. Och kommer att hålla ögonen öppna efter tricks att få mej att jobba. Åt andra. Ännu mera än vad jag redan gör.
In English
I have made two mistakes when knitting my raspberry shawl. I am very very upset. It means I will need to frog it and begin from the begining. Or give the shawl to somebody who does not care about small mistakes. Like a mentally healthy person.
I have also decided to work against everything named "selfservice". The term per se is contradictionary, since when I do something myself, it is not service, at least not for me. For example, SAS wants you to do the check-in and boarding card printing by yourself. What is the next step, do I have to pay for the ticket and then fly the plane by myself? Or why not start "selfservice" at the hosptial, stitch yourself together after your brain surgery? I will try making people work for me, not the other way around.
Hei,
SvaraRaderaDu kan selvsagt gå til en person og sjekke inn, men vi vet at de aller felste vil gjøre det selv, på en automat, på mobilen eller på nettet. Det er raskt, smidig og vi har gjort det superenkelt. For 10 år siden kunne du ikke sjekke inn selv, og da kostet flybillettene også mer. Vi tror at det å gi våre kunder enkle, brukervennlige løsninger både er mer effektivt og billigere enn å gjøre det slik vi gjorde det før. Det samme tenker IKEA (deres selvbetjeningskasser er jo fantastiske?!)
Med vennlig hilsen,
Christian Kamhaug
Head of Social Media
SAS
www.sas.se
www.facebook.com/SAS
jag håller med om att det blir mer och mer självjobb inom alla yrken nästan som tur är åker jag nästan aldrig flyg, tåg och jag bor ca 30 mil från närmaste Ikea så just nu är det mesta av dessa självjobb kul när jag väl måste göra dom...
SvaraRaderaOch med anledning av sjalen så kan den få ett hem här :-) även med sina fel den e jättevacker och du e jätteduktig..
Kramizar från norr!!
KÄRA MEDSYSTER!! Jag håller fullständigt med dig om att det är galet mycket EGENARBETE/MERARBETE där ute i vida världen. Jag blir fullkomligt allergisk om jag, förutom att planera middagen och göra alla inköp, även ska blippa på alla varor, eller för den delen gå och köpa en tågbiljett i en automat, checka ut alla mina varor från IKEA själv, skriva ut boardingkort och biljetter själv... Det enda som jag på senare tid funnit behändigt, är att jag kan köpa mina buss- och tågbiljetter på mobilen och slipper åka ner på stan en extra gång för att ladda busskort eller hämta ut tågbiljetter. Nej, återför all service och alla jobbtillfällen igen!! Det är både avlastande och trevligt - d v s DET VAR BÄTTRE FÖRR!! MYCKET. PUNKT. KRAM TILL DIG :)
SvaraRaderaJust blippandet på ICA tycker jag är helt okej, eftersom jag då kan få packa som jag vill och slipper slänga ned allting i mina påsar eftersom någon ännu mer stressad människa vill komma fram på varubandet.
SvaraRaderaDäremot håller jag med dig när det gäller SAS och SJ. Vissa dagar känns det helt okej, men när det strular är det trevligt med en människa att prata med. Att försöka förklara för en dator att man visst skulle åka med ett tåg en viss dag, men att man istället fick åka både buss, pendeltåg och tunnelbana för att ta sig dit man skulle och att detta kostade en massa pengar som man nu vill att SJ ska betala tillbaka är helt omöjligt.
Nej, fler människor i serviceyrken tack!