söndag 2 juni 2013

En annan kofta. Och en dyckert.

En kofta som inte bråkades med mig var Lion Neck Cardigan. Stickades i Debbie Bliss Donegal Luxury Tweed Chunky. Mycket mjuk och mysigt garn. Detta är min andra dylik kofta, har en gammal grå. Gillar modellen även om jag borde kommit ihåg att sticka en storlek större. Medium är i tajtaste laget, speciellt som garnet jag valde var lite tunnare än vad det skulle varit enligt mönstret.

Oklart varför jag ser kissenödig ut.

Från topp och ned med raglanärm.



Men kvastskaft, de kan bråka... Behövde en ny kvast till min enorma terrass. Och sökte med ljus och lykta efter en monterad kvast, alltså med borste och skaft ihopsatt. Men det stod inte att finna. Någonstans.Mycket märkligt, för vän av ordning undrar ju vad tant Agda 80 gör när hon behöver en kvast, vem sätter ihop den åt henne? Till slut blev jag tvungen att ställa min stolthet åt sidan och fråga en av pojkarna som arbetade på Coop; Hur sätter man fast borsten på skaftet? Och se där, det visade sig efter en närmare undersökning att det fanns ett förborrat hål i borsten, och däri skulle man med hammare slå i en dyckert. Killen kunde också upplysa mig om vad en dyckert är för något, eftersom jag aldrig hade hört talas om en sådan. Så köper jag dyckert, borste och skaft, går hem och täljer till skaftet lite grand, spikar och voilà! En monterad piasavakvast! Jag känner mig hur duktig och händig som helst! Vem behöver en man, liksom?

Dyckert säkert på plats.

Lunch med vänner invid Mälarens strand. Liljekonvaljerna och syrenerna doftade. Och göken gol!

Och mamma gräsand hade fullt sjå med sina tio nykläckta ungar. Sommaren är här!

3 kommentarer:

  1. Så snygg den är! och så bra den sitter på dig! det är visserligen en smaksak hur kroppsnära man vill ha plagg. Men du passar bra i kroppsnära plagg:)

    Tänka sig - hantverk kan ta sig många former:)

    liljekonvaljer - som luktar så gott! När dom börjar växa, då vet man att sommaren har gjort entré:)

    SvaraRadera
  2. Skitsnygg som alltid!!! Herregud, ska man behöva tillverka sin egen kvast...??? Selfservice liksom....nej jag vägrar!!! Du måste skriva mer på temat selfservice - och utmana alla företag som håller på med det....! Jag tror pendeln kommer slå tillbaka en vacker dag...att den personliga servicen måste komma tillbaka - att jag går PRATA MED EN RIKTIG MÄNNISKA och inte knappa på en maskin och sköta ALLT ALLT ALLT själv precis hela tiden! Puss vännen

    SvaraRadera
  3. men jisses du stickar koftor i parti och minut...jag har inte gjort en enda till mig själv. Är feg för mig tålamod med så stora projekt. Men en dag så......åtminstone kan jag spika fast kvastskaft ordentligt ;-))

    Svar på din fråga om hotell så var det inte så där superduper det vi bodde på - dög absolut att sova där, men receptionen var en stressad surkart. Men det låg himla bra till när det gäller gamla sta'n och guidebussarna till Saltgruvorna och Auschwitz-Birkenau. Jag fick ånges i Auschwitz-Birkenau. Visst vet man, förstår att det är stort, men det blir så påtagligt smärtsamt när man går där. Ta en guidetur dit - det ger så mycket. Mycket mera än om man går själv! Däremot har jag tips på bra restauranger till rimligt pris. Ät god mat där - det är himla billigt!

    SvaraRadera