måndag 12 augusti 2013

Saker som är bra i Japan och vad som skall blockas

Det finns en hel del saker som jag gillar jättemycket med Japan. Till exempel deras syn på hygien och renlighet. För i Sverige verkar jag ha en smutsfobi, medans i Japan tänker alla som jag och jag är helt normal. Tänker återkomma till Japans syn på rent kontra smutsigt, för det finns många exempel, en del väldigt roliga.

Korgar. Vid alla sittplatserna på rätt många resturanger och caféer, finns en ren fin korg där man skall ställa sin handväska och shoppingpåsar. Så de hålls samlade och inte är i vägen för människor som går förbi. Och så slipper man dessutom ställa väskan på golvet. Hur många gånger som helst i Sverige har jag suttit med min handväska i knäet på caféer, eftersom det är en dum stolsrygg som väskan inte går att hänga upp på och golvet är så ingrott med skit så att man skulle kunna skrapa upp en hel middag från det. Jätteäckligt att ställa en fin handväska på ett skitigt golv! En fin korg löser allt! :-) Notera att golvet på cafét i Yokohama är kusligt rent, här skulle jag kunna ställa ned min handväska utan korg.

Min vän Michiyo har en väska med fina svenska färger :-))

Vending maskiner. I Japan finns det vending maskiner för nästan allt. Jag har redan visat bilder på de underbara glassautomaterna, men man kan köpa nästan all dryck, olika sorters maträtter, skjortor, trosor mm mm från automater. Och paraplyer! Hur bra är inte det? Om det börjar regna på vägen hem?

Ser ut som en robot, men för 35 pix får man ett schysst paraflax.

Det oväntade. Japan är kontrasternas land, och det mest oväntade lurar alltid runt hörnet. Som ett fantastiskt parasitmuseum i Meguro, Tokyo. Där har de världens längsta binnikemask, 8.8 m. Vilken rackare att ha som inneboende husdjur! :-))))

Smarrig mask.

Jag hade med mig två projekt till Japan, men stickade bara på ett. Det blev en del böcker lästa istället, det var för varmt mest hela tiden för att fylla händerna med ull. Med Andes (alpacka/silke) från Debbie Bliss fick jag nästan färdigt en Cinnamon Grace. Garnet är jättemjukt och gosigt, men det delar sig, och det är sådär ibland. Sedan var mönstret kusligt trist. Speciellt Spetskanten. Suck. Ena varvet omslag och sticka två ihop, andra varvet bara räta. Eftersom det är en ruffle-spetskant är det långa varv som suger. Men igår så fick jag den klar, så idag skall det blockas!


Sugig stickning.

2 kommentarer:

  1. japaner har väl höga krav på det mesta? inte bara hygien, utan en tämlig utbredd syn på perfektion??

    så fiffigt med korgar! det vore toppen om det blev vanligt här också när man går ut och fikar!

    vending machines - så smart - igen! japanerna är bättre än oss på flera saker uppenbarligen:)

    även om stickningen var sugig så ser den fin ut på bilden:)

    SvaraRadera
  2. Väldigt praktiskt med paraplyautomat! Min man berättade just, att han hört att en av fyra reaktorer i Fukoshima (stavning?) helt och hållet kördes för att driva reklamskyltar och automater... Weird!

    Gud så praktiskt med en korg för handväskan!

    Färgen på din sjal ser helt magisk ut! Ska bli spännande att se resultatet... :-)

    Om man ska döma enligt bondepraktikan, så blir det kallt i vinter ja, för det är MYCKET rönnbär på träden!

    Ang Stick with us-podden, tycker fortfarande att det är väl pladdrigt (men som sagt mycket bättre än i början). Men något jag reagerat på det sista, är gruppdynamiken - det tycks vara obalans mellan vissa av "programledarna" ibland. Inte att de är taskiga mot varandra direkt alltså, men det är obalans på något sätt. Eller så är det bara jag som uppfattar det så.

    Åh, vad skönt med mera semester, ha det så himla gott! :-)
    /Blenda

    SvaraRadera