tisdag 15 mars 2011

Ett friskt korallrev

Jaha, så har lilla jag varit ute och vimsat i den stora världen. Skönt att vara hemma igen, det är ju inte utan att man saknar sitt lilla zoo när man inte ser dem på en vecka eller så.

I Washington DC, på Naturhistoriska museet, finns världens friskaste korallrev :-))))))
Den stora korallen bestod av 40 000 olika virkade delar; koraller, anemoner och sjöstjärnor, you name it. Det var 800 virkerskor (virkare?) inblandade i projektet, som började i april i 2010 och det blev klart i typ september och oktober.








Sedan fanns det en del maneter och andra sjöodjur i montrar runt omkring. Åh, det är så skönt att känna att man är inte ensam med sitt garn-nörderi. Det finns även andra människor som vill bli en del av en virkad jättekorall!





In English
Eight hundred women, from age 3 to 101, joined forces to crochet thousands of multicolored corals, anemones and starfish which are currently on display in an exhibit at the Natural History Museum in Washington, DC. The project, called Hyperbolic Crochet Coral Reef, was initiated by Australian activists Margaret and Christine Wertheim in an effort to bring attention to the alarming plight of these sea forms. Many corals, especially the most colorful ones found in tropical waters, are slowly becoming extinct due to overfishing and pollution. In fact, it is estimated that 1 in 5 corals have been destroyed over the past 20 years. The Wertheims, twin sisters raised in Queensland in Australia, came up with the idea to recreate the Great Barrier Reef in 2005 after reading about the work of Daina Taimina, a Latvian-born mathematician at Cornell University who, in 1997, discovered how to form three-dimensional models of hyperbolic geometry using crochet. The three women would later meet when Taimina was invited to speak at the Wertheims’ organization called the Institute for Figuring. The project soon grew to mammoth proportions as it traveled all over the globe and crocheters volunteered their time to stitch up replicas of the many corals, anemones, kelps, sponges, nudibranches, flatworms and slugs that live in the reef. Today, the fascinating hyperbolic geometry and wide variety of vibrant colors found in the coral display make this exhibit “a must see” event.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Förstod väl att du var ute på vift, och vad otroligt häftigt det virkade korallrevet är! Vilket jobb! Förstår att de var några stycken som hjälptes åt!

    Äh, Laila var lätt (på riktigt alltså, eftersom den stickas runt på rundsticka), och himla varm och skön. Men jag har upptäckt att jag inte kan ha Nepal mot halsen - fast jag är lite kinkig med sånt, så det var väl inte oväntat. :-)

    Jag har aldrig varit i USA, men skulle vilja besöka New York någon gång... Roligt det där med glassen, det har jag hört förut!

    Jag har faktiskt sneglat på Dödergöks sjal, det var delvis därför jag repade upp min.

    Vad håller du på med nu då (jag förutsätter att du orkat börja sticka igen, hehe)?

    Ha en bra helg, själv ska jag högst motvilligt "hjälpa till" att röja ur vårt stora allrum i källaren imorgon. Jag kommer att göra detta iförd höga gummistövlar, för jag hatar, HATAR spindlar, och jag tror att alla de monstruöst stora spindlarna som bodde här innan vi flyttade in (huset ägdes av en snubbe som var hemma en helg i månaden, så de huserade fritt), har flyttat in i allrummet. Dessutom finns där en gammal heltäckningsmatta som jag tror lades in i samband med att huset byggdes för sisådär en 45 år sen eller nåt, som ska ut. GAAAAAAhhh, superäckligt!!! Får nog gå ner och spruta in lite gift innan jag går ner och lägger mig!

    Ha det som sagt gott!
    /Blenda

    SvaraRadera
  2. Wow - supercoolt!!! Vad de är påhittiga de dära amerikanskorna (eller var det australiensiskor)...

    Tack för att jag fick se :)

    SvaraRadera
  3. Brandon Paulick23 mars 2011 kl. 19:32

    Hi,

    This was as beautiful as you described on the plane ride. It took me a few seconds to realize what it was made out of. I have shared this with my 3 yr old daughter. I have attempted to email you the reading material but I have a smudge on your email address. Could you please send it to me.

    Cheers,

    Brandon
    brandonpaulick@hotmail.com

    SvaraRadera