söndag 22 september 2013

Det var en gång Knitpro rundstickor 2.25 mm

Det är tur att man är söt... För här satt jag i soffan och stickade på min brors "Olles brorsa" eller "Watchman cap" och tyckte det var lite kul att Darcy verkade ha ett intresse i stickning och garn. Kanske skulle han lära sig att sticka själv, vad det lider? Framförallt var det roligt att rundstickans kabel hoppade upp och ned medans stickningen fortgick. Tyckte Darcy. Och jag tyckte det var kul att Darcy tyckte det var kul. Och stickningen gick jättebra, jag hade precis avslutat de första varven på tubular cast on och allt hade gått jättebra. Men så plötsligt... Så har Darcy bitit av kabeln! Snipp snapp bara! Och det var en 80 cm 2.25 mm kabel, som inte är så lätt att uppbringa en ny i min stad. Visade det sig. Så det var bara att beställa en ny hos underbara Gankorgen. Och vänta med brosans mössa tills på tisdag, då jag hoppas brevbäraren kommer med nya stickor. I vilket fall är tubular cast on helt underbart. Det är inte svårt alls, och uppläggningen för t ex mössor, vantar eller sockar blir fantastiskt tjusig och töjbar. Ser väldigt proffsigt ut, jag kommer nog aldrig använda mig av någon annan uppläggning när jag skall sticka 1r/1a rib. Ever. Det är detta som är så fantastiskt med stickning, att vissa människor kommit på nästan magiska sätt att alternera räta och aviga maskor, lite yarn over och slip stitches. Hur så enkla och grundläggande begrepp inom stickningen kan kombineras och bli så funktionellt som t ex tubular cast on, det är helt otroligt. Stickning är som en stor fantastisk djungel att utforska och jag har just satt mig i båten på Amazonas, på väg in i regnskogen! :-)))

Roligt att leka med en kabel. Men tänderna var vassare än jag trodde...
Snipp snapp så var stickningen slut. Och jag får börja om från början.
Skäms lite. Med betoning på lite.
Man kan leka rövare med en klase vindruvor istället.
Hmmmm, verkar som om Darcy också gillar att döda nystan, inte bara rundstickor. Ett före detta funktionellt nystan med merinogarn.

Trassel.

5 kommentarer:

  1. Ojdå, ajdå...! Verkligen tur att han är så söt!! Och att det finns internet... De är verkligen påhittiga - de små liven! Och hur gulliga som helst!!=0) Hoppas din nya kabel kommer snart!

    SvaraRadera
  2. Så fina de är, tvillingarna! :-)Så vitt jag vet, så älskar katter garnnystan och garnkorgar, så detta var nog bara första "incidenten" i en lång rad... Men att tänderna var SÅ vassa hade nog inte jag heller trott.

    Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill sticka nu (den svarta toppen är klar, ska bara strykas och fotas), så virkar jag ett par tunna vantar så länge när jag känner efter. Och då satt jag just och funderade på om jag inte ska beställa mig några bra virknålar, jag har varit lite nyfiken på om de där med tjocka handtag är något att ha. Ska se om Garnkorgen har sånt kanske.

    Det där med att jag inte vet vad jag vill sticka nu, är märkligt egentligen. För en vecka sen hade jag en överfull lista med saker som jag skulle göra när den svarta toppen var klar, men nu känns det mer som om det finns så mycket att göra, så många valmöjligheter, att jag blir alldeles... trött, liksom? INGET känns kul eller lockande istället. Vad vill jag egentligen. (Och ju mer jag funderar på DET, desto mer känner jag att detta kan bli ett djupt existentiellt resonemang! Oj då.)

    Nä, tror jag ska lägga mig ner i soffan och dra upp filten över huvudet, duggregnet tillåter det på något vis...

    Ha det gott!/Blenda

    SvaraRadera
  3. mina katter hade alla namn med monsterteman, eftersom dom som kattungar var framgångsrika marodörer, så jag känner igen det:)

    jag brukade konstatera att det är tur att kattungar är så söta med tanke på allt bus dom hittar på. men tids nog växer dom till sig och ratar garnnystan och rundstickor:)

    känner igen det där när inget lockar, men då kan man ju läsa en bok istället, eller vila en stund. rätt vad det är så poppar idéerna upp igen som ogräs i en rabatt:)

    SvaraRadera
  4. Tur att han är söt! ;-))
    annars hade du nog pratat litet högt....

    SvaraRadera
  5. Kissetussen då...! Ajsingen bajsingen!!

    SvaraRadera