onsdag 1 maj 2013

På stickorna - Harvest Moon

Jag är såld på Heidi Kirrmaiers mönster. Totalt såld. Har fått en idé om att sticka igenom alla hennes mönster på Ravelry bara för att det är en njutning att läsa och följa hennes instruktioner. Och snyggt blir det också. Och annorlunda design. Just nu har jag börjat på Harvest Moon. Som blir min första kofta med fickor, om jag nu ror iland det hela. Mönstret är så genomarbetat, varenda liten detalj, t ex så är framkanterna jättesnygga (och lite komplicerade), en extra detalj som gör att det ser så gediget ut. Genomtänkt, helt enkelt.  Ordning och struktur, me like.

Borde egentligen städa, vika tvätt, tvätta vinterkläder, städa terrassen, städa bilen, tvätta fönster och rensa fem garderober. Men det är roligare att sticka :-))) Och någon gång måste man ju få vara ledig när man jobbar heltid och har tre barn. Förstår inte riktigt hur 40-talisterna som skapade dagens samhälle hade tänkt sig att det skulle fungera. Med arbete och familj och livet. Eller om de tänkte överhuvudtaget.

På stickorna.
Kragen stickas på tvärsen med i-cords på båda långsidorna, sedan tas koft-maskor upp längs med den långa långsidan.
Och så lite korta varv innan ökningarna för raglan tar vid.

3 kommentarer:

  1. Kollade just Harvest Moon på Ravelry, och du har rätt, det är riktigt fina detaljer på den!

    Själv ska jag börja med något nytt projekt, och vet inte riktigt vad det ska bli än. Men jag vet i alla fall vad jag ska ha för garn, alltid något!

    Och vad gäller hushållsarbetet, så tror jag inte att du behöver oroa dig, det försvinner inte! Så du kan gott ta dig ledigt när det nu kommer klämdagar så här! :-D Pratade med en kvinna häromdagen, om livet och jobbet och LIVET, och hon frågade mig då vad som var viktigt. "MÅSTE du jobba heltid?" Och jag ba', VA? Höll automatiskt på att svara att det är ju klart att jag måste, det gör man. Men jag hann som tur var stoppa mig själv. Det måste jag ju inte. Nu måste jag dock fundera över om jag VILL göra det. Eller om det är något annat jag vill lägga tid på istället (eller också, menar jag). Men det känns jättekonstigt att tänka på, att kanske inte jobba heltid. Jag har jobbat heltid sen jag var 17, med undantag av föräldraledigheten (när jag pluggade på högskolan, så pluggade jag heltid, hade två småbarn hemma, och jobbade dessutom extra sisådär en 12-15 timmar per vecka - fattar inte hur det gick ihop...)

    Jaja, mycket att tänka på har man!

    Ha det gott/Blenda

    SvaraRadera
  2. Den kommer att bli jättesnygg. Måste fråga vad som hänt "fyrbeningarna"......ökenråttorna. Har de blivit änglar?

    SvaraRadera
  3. Det låter som om jag borde sätta upp fler av hennes mönster i stickkön på ravelry:)

    vilken vacker färg du har på garnet! den kommer att bli sååå fin:)

    SvaraRadera